Praleisti ir pereiti prie pagrindinio turinio
JAWA Perak.
Istorija ir dabartis.

Primename, kad JAWA gamykla buvo įkurta 1929 metais, šalia Prahos tuometinėje Čekoslovakijoje, (dabartinėje Čekijoje).

Įvairių JAWA motociklų ir automobilių gamyba vyko iki 1939 m. kovo 25 dienos, kuomet šalyje įvyko nacistinės Vokietijos invazija. Nuo šios dienos gyvenimas šalyje smarkiai pasikeitė. JAWA gamyklai, kuri buvo pasaulyje užsitarnavusi gerą vardą, problemos prasidėjo jau tų metų balandžio mėnesį. Vokiečiai į ją perkėlė aviacijos detalių gamybą. Motociklų gaminimas visiškai sustojo 1940 metais. Pagal įsakymus, visos neužbaigtos detalės turėjo būti atiduotos ir išlydytos. Tai būtų reiškę 8500 motociklų ir 700 automobilių sunaikinimą.

Karo reikmėms buvo reikalingos aviacinės detalės, todėl gamyklos visi dizaineriai ir inžinieriai turėjo pasirašyti sutikimus, kad nepaisant jokių aplinkybių, jie neprisidės prie naujų motociklų ir naujų automobilių gamybos proceso. JAWA gamyklai ištikimų darbuotojų dėka, svarbios atsargos motociklų ir automobilių gamybai, tokios kaip: rankenos, įvairūs liejiniai, guoliai, velenai, skardos, variklių dalys, buvo paslėptos nuo nacių sandėliuose, esančiuose 30 km nuo Prahos, pagrindinės JAWA gamyklos.

Žmonės tikėjo, kad II pasaulinis karas kažkada baigsis ir vokiečiai šalyje ilgai neužsibus. JAWA gamyklos inžinieriai ilgai nelaukė ir slapta kūrė planus apie gaminius po karo, tuo rizikuodami savo gyvybėmis. Jau iki 1940 m. prasidėjo dviejų naujų slaptų projektų darbai: motociklų ir naujo automobilio. Motociklų dizaino komanda persikėlė į motociklų aptarnavimo servisą – vienintelę JAWA gamyklos dalį, kuri tuo metu aptarnavo Vokietijos karinius motociklus. Prisidengdami karinių motociklų remontu, inžinieriai galėjo toliau vykdyti naujos technikos projektavimą ir gamybą. Visas dizaino procesas vyko dalių sandėlyje, už didelės medinės sienos, kuris vėliau buvo pramintas „smegenimis“. Neįtikėtina, tačiau ši paslaptis liko neatskleista per visą karą.
Darbas „smegenų“ sandėlyje buvo sukoncentruotas į 2-takčius, įvairių tūrių motociklų variklius. Galiausiai buvo pasirinktas 250 kubinių centimetrų darbinio tūrio variklio prototipas. Karo ir pokario metais buvo vertinamas techninis paprastumas ir kuro ekonomija, todėl ir buvo pasirinkti būtent mažos kubatūros dvitakčiai varikliai.

Tuo metu situacija vokiškių karinių motociklų aptarnavimo servise buvo tokia sunki, kad kai kurie naujų motociklų kūrimo darbai buvo atliekami namuose ir galiausiai persikėlė į Nova Paka miestelį, šalia Vokietijos sienos. Būtent čia buvo pagaminti ir išbandyti įvairūs motociklų prototipai.
Naudodami Vokietijos numerius, apklijuodami motociklus SS ženklais, dažydami karinėmis spalvomis, inžinieriai galėjo slapta išbandyti motociklus keliuose ir galiausiai gimė JAWA 250 Perak „Šoklusis“ prototipas. Tuo pačiu metu ir tomis pačiomis sąlygomis JAWA pagamino automobilį JAWA Minor II.

1941 m. birželio 4 d. mirė JAWA įkūrėjas Franitšek Janeček ir visa JAWA firma atiteko jo giminei. Tokia buvo Františeko valia, nurodyta testamente.

II pasaulinio karo pabaiga JAWA gamykloje buvo labai įtempta. Iškart po išsivadavimo nuo Vokietijos okupacijos, prasidėjo pasiruošimas naujų motociklų gamybai. Visos dalys ir detalės, kurios 1939 metais buvo paslėptos įvairiuose sandėliuose, buvo ištrauktos į dienos šviesą ir 1945 m. liepą parduotuvėse pasirodė senieji prieškariniai JAWA motociklų modeliai.

Ir štai 1946 metais prekyboje pasirodo JAWA 250 Perak "Šoklusis", kuris, kaip jau minėjome, buvo slapta kuriamas karo metu. Motociklo patrauklus dizainas ir funkcionalumas (pvz, pavarų junginėjimas be sankabos), traukė to meto pirkėjus, o dabar ypač vilioja senosios moto technikos kolekcionierius. JAWA Perak kūrė inžinieriai J. Josif ir J. Krivka. Motociklas turėjo minkštą amortizuojančią važiuoklę, todėl ir buvo pramintas "Perak" – "Šoklusis".

1946 metais Paryžiaus automobilių ir motociklų parodoje JAWA Perak laimėjo aukso medalį, o 1948 m. Anglijos motociklų parodoje, nors ir buvo eksponuojama „užkampyje“, sulaukė milžiniško susidomėjimo.
Norinčių pirkti buvo labai daug, tačiau tuo metu tarp Čekoslovakijos ir Anglijos beveik nebuvo jokių mainų sutarčių, todėl motociklai negalėjo būti importuojami. Nepaisydama importo problemų, viena Londono kompanija, kuri iš Čekoslovakijos importavo pramoninius įrenginius, nutarė surizikuoti ir pasiskolino 20000 svarų už kuriuos atsivežė JAWA Perak motociklų. Per pirmą mėnesį visi motociklai buvo parduoti. Panašiais būdais JAWA įsiveržė ir į kitų 112 šalių rinkas. To meto reklamose galime matyti, kad JAWA Perak buvo apibūdinamas kaip paprastas, patikimas ir veržlus motociklas. Tokiu jis išliko ir iki šiol.

Taip pat, 1948 metais JAWA pagamino JAWA 350 Perak, turėjusį galingesnį dviejų cilindrų dvitaktį 350 kubinių centimetrų variklį. Iki 1956 metų buvo pagaminta apie 180 000 vnt. JAWA Perak motociklų, kol šių modelių serija buvo nutraukta. Verta paminėti, kad JAWA Perak buvo pagrindas triratėms rikšoms (keleivinėms ir krovininėms), kurios buvo labai populiarios Azijos šalyse. Viena versija, gaminta Čekoslovakijoje, buvo Velorex.

5 dešimtmečio pradžioje JAWA grįžo prie 4-takčių motociklų ir nuo 1952 iki 1958 gamino JAWA 500 OHC, kurios pagrindas buvo 250 rėmas. Maksimalus šio motociklo greitis buvo 147 km/h. Dėl tuo metu pasiekiamo gana didelio greičio, šiuos motociklus labai vertino ir naudojo Čekoslovakijos policija. Į mūsų kraštus šie keturtakčiai modeliai nebuvo eksportuojami, todėl ir yra labai retai sutinkami.
Netrukus kompanija pristatė JAWA Pioneer 50 mopedą, dažnai vadinamą „kelmu“, dėl jo sėdynės formos, o nuo 1958 iki 1962 metų gamino JAWETTA, dar vieną 50 ccm mopedą.
Nauja JAWA motociklų karta po Perak, buvo Kyvačka „Siūbuotoja“. Šio motociklo gamyba prasidėjo 1953 m. JAWA Kyvačka buvo apūpinta 250 ccm ir 350 ccm dvitakčiais varikliais, gamyba tęsėsi iki 1974 m. Per šį laikotarpį motociklas buvo atnaujinamas, išleidžiamos skirtingos versijos.
(Apie šiuos JAWA modelius bus atskiras pasakojimas).

JAWA Perak, gaminimo metai: 1946 m. - 1956 m.

Variklis – 1 cilindro, 248,8 kubinių centimetrų, dvitaktis, 9 Ag.
Arba: 2 cilindrų, 344 kubinių centimetrų, dvitaktis, 12 Ag, prie 4250 aps/min.
Variklio suspaudimo laipsnis: 6,25:1.
Maksimalus greitis: 100 km/val.
Elektros sistema: 6 voltų, generatoriaus galia: 45 vatai.
Motociklo ilgis: 2010 mm, aukštis 700 mm, plotis 700 mm.
Motociklos svoris: 125 kg.
Kuro bako talpa: 13,5 litrų.
Vidutinės kuro sąnaudos: 3,5 l/100 km.
Pavarų dėžė: 4 laipsnių, mechaninė.

Kaip minėjome, senieji JAWA Perak modeliai savo laiku sulaukė didelio susidomėjimo, o ir dabar yra ypatingai vertinami senosios moto technikos entuziastų. Lietuvoje taip pat yra važiuojančių, kruopščiai restauruotų eksponatų. Saugokime tai, ką turime, nes šie JAWA modeliai yra mūsų visų istorijos dalis.

Atgimimas.

2019 metais Indijoje JAWA Motorcycles pristatė rinkai naują motociklą – JAWA Perak Bobber. Šio motociklo gamybai buvo panaudotas legendinio, 1946 metų JAWA Perak siluetas. Žema sėdėsena, viena sėdynė, griežtas siluetas, minimalistinis dizainas. Pirkėjai, ieškantys individualumo ir iškirtinumo, gali rinktis šį Bobber stiliaus motociklą. Kol kas šis modelis yra skirtas tik Indijos rinkai, apie prekybą Europoje kol kas žinių nėra.

Taigi, apie naująjį JAWA Perak Bobber:

Variklis – itališkas Minarelli, 1 cilindro, keturtaktis, aušinamas skysčiu, DOHC.
Variklio maksimali galia: 30 Ag, 31 Nm.
Cilindro skersmuo – 81 mm, stūmoklio eiga – 65 mm.
Variklio suspaudimo laipsnis: 11:01.
Pavarų dėžė – "Constant Mesh", nuoseklaus jungimo, 6 laipsnių.
Priekinė padanga: 100/90-18.
Galinė padanga: 140/70-17.
Priekinė pakaba: teleskopinė hidraulinė šakė.
Galinė pakaba: "mono shock" amortizatorius.
Priekiniai ir galiniai stabdžiai diskiniai, su ABS.
Sėdynės aukštis – 750 mm.
Ratų bazė – 1485 mm.
Motociklo masė – 179 kg.
Kuro bako talpa – 14 litrų.
Kaina Indijoje – nuo 3000 eurų.
Daugiau techninių duomenų nėra pateikiama.

Video apie senąjį (senelį) JAWA Perak:

Video apie naująjį (anūką) JAWA Perak Bobber:

Kaip matome, tai yra skirtingi motociklai, kilę iš skirtingų laikmečių, bet savyje vienijantys veržlumo ir nepriklausomybės dvasią.

Kuris Jums labiau patinka?
Legendinis, jau istorija tapęs JAWA Perak, ar naujasis JAWA Perak Bobber? 























Komentarai

  1. Sveiki visi, mano vardas Jonas Vaiškūnas. Aš šiandien labai džiaugiuosi, nes šiandien gavau 150 000 eurų paskolą
    galite susisiekti su paskolų bendrove el. paštu: theodorejamesonfinance@gmail.com

    Pasakyk jiems, kad tave nukreipė Jonas Vaiškūnas

    AtsakytiPanaikinti
  2. fainai tie motociklai, gerai, kad internetinėje parduotuvėje gali visus priedus susipirkti, nereikia ieškoti, važinėti bala žino kur

    AtsakytiPanaikinti

Rašyti komentarą

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Festivalio BALTIC JAWA 2023 išankstinė dalyvių registracija

  Dėmesio!   Pradedame festivalio "Baltic JAWA 2023" dalyvių išankstinę registraciją. Registracijos nuoroda čia: https://forms.gle/mimWwfR7UX5tjnLj9   Birželio 30 - liepos 2 d. Svečių namai "Šilas", Šilo g. 4, LT-39159, Pasvalys Dalyvio mokestis - 50 EUR žmogui. Nakvynės kaina asmeniui viešbutyje - 25 EUR dienai. Mokestis už nakvynę viešbutyje mokamas pavedimu į JAWA Fanų klubo sąskaitą banke iki birželio 25 d. Nakvynė palapinėje - nemokamai. Dalyvauja visi JAWA motociklai, taip pat ir kiti RETRO motociklai, pagaminti iki 1992 metų. Išankstinė dalyvių registracija - iki birželio 25 dienos.   Registracijos patvirtinimui, prašome į klubo banko sąskaitą pervesti 20 eurų avansinį mokėjimą už kiekvieną renginio dalyvį.   Asociacija „JAWA fanų klubas“ A.S. LT 11 7044 0600 0815 1392 AB SEB bankas Banko kodas 70440 SWIFT CBVILT2X   Kilus klausimams, skambinkite arba rašykite sms. Mindaugas +370 698 59915    
Sveiki. Primename, kad jau šį šeštadienį organizuojame pasivažinėjimą po Aukštaitiją. Jeigu norite prisijungti, registruojamės čia: https://forms.gle/yJ7acW8DpYT68Gau8 Dalyviams primename saugaus važiavimo motociklų kolonoje taisykles. VAŽIAVIMO MOTOCIKLŲ KOLONOJE TAISYKLĖS 1. Koloną veda vedlys, iniciatorius. Miestuose rikiuosimės grupelėmis po 10-15 motociklų. Laikomės KET. Neviršyjame leistino greičio, nevažiuojame per raudoną šviesoforo signalą, neblokuojame sankryžų. Kiekvienas vadovaujamės savo galva, esame atsakingas kiekvienas už save. 2. Išsidėstymas kolonoje. Lėčiausi ( pvz, motociklai su šoninėmis priekabomis) stoja į kolonos priekį, nes čia greitis ir važiavimo tempas būna mažiausi ir tolygiausi. Gale važiuoja greičiausi. 3. Kiekvienas yra atsakingas už važiuojantį iš paskos; a. jei vežiuojantis iš paskos labai atsiliko – šiek tiek prilėtinam tempą, kad mus pasivytų, stengiamės nepamesti iš akių, nei jo, nei va