JAWA Perak.
Istorija ir dabartis.
Primename, kad JAWA gamykla
buvo įkurta 1929 metais, šalia Prahos tuometinėje Čekoslovakijoje,
(dabartinėje Čekijoje).
Įvairių JAWA motociklų ir
automobilių gamyba vyko iki 1939 m. kovo 25 dienos, kuomet šalyje
įvyko nacistinės Vokietijos invazija. Nuo šios dienos gyvenimas
šalyje smarkiai pasikeitė. JAWA gamyklai, kuri buvo pasaulyje
užsitarnavusi gerą vardą, problemos prasidėjo jau tų metų
balandžio mėnesį. Vokiečiai į ją perkėlė aviacijos detalių
gamybą. Motociklų gaminimas visiškai sustojo 1940 metais. Pagal
įsakymus, visos neužbaigtos detalės turėjo būti atiduotos ir
išlydytos. Tai būtų reiškę 8500 motociklų ir 700 automobilių
sunaikinimą.
Karo reikmėms buvo reikalingos aviacinės detalės, todėl gamyklos visi dizaineriai ir inžinieriai turėjo pasirašyti sutikimus, kad nepaisant jokių aplinkybių, jie neprisidės prie naujų motociklų ir naujų automobilių gamybos proceso. JAWA gamyklai ištikimų darbuotojų dėka, svarbios atsargos motociklų ir automobilių gamybai, tokios kaip: rankenos, įvairūs liejiniai, guoliai, velenai, skardos, variklių dalys, buvo paslėptos nuo nacių sandėliuose, esančiuose 30 km nuo Prahos, pagrindinės JAWA gamyklos.
Karo reikmėms buvo reikalingos aviacinės detalės, todėl gamyklos visi dizaineriai ir inžinieriai turėjo pasirašyti sutikimus, kad nepaisant jokių aplinkybių, jie neprisidės prie naujų motociklų ir naujų automobilių gamybos proceso. JAWA gamyklai ištikimų darbuotojų dėka, svarbios atsargos motociklų ir automobilių gamybai, tokios kaip: rankenos, įvairūs liejiniai, guoliai, velenai, skardos, variklių dalys, buvo paslėptos nuo nacių sandėliuose, esančiuose 30 km nuo Prahos, pagrindinės JAWA gamyklos.
Žmonės tikėjo, kad II pasaulinis karas kažkada baigsis ir vokiečiai šalyje ilgai neužsibus. JAWA gamyklos inžinieriai ilgai nelaukė ir slapta kūrė planus apie gaminius po karo, tuo rizikuodami savo gyvybėmis. Jau iki 1940 m. prasidėjo dviejų naujų slaptų projektų darbai: motociklų ir naujo automobilio. Motociklų dizaino komanda persikėlė į motociklų aptarnavimo servisą – vienintelę JAWA gamyklos dalį, kuri tuo metu aptarnavo Vokietijos karinius motociklus. Prisidengdami karinių motociklų remontu, inžinieriai galėjo toliau vykdyti naujos technikos projektavimą ir gamybą. Visas dizaino procesas vyko dalių sandėlyje, už didelės medinės sienos, kuris vėliau buvo pramintas „smegenimis“. Neįtikėtina, tačiau ši paslaptis liko neatskleista per visą karą.
Darbas „smegenų“ sandėlyje buvo sukoncentruotas į 2-takčius, įvairių tūrių motociklų variklius. Galiausiai buvo pasirinktas 250 kubinių centimetrų darbinio tūrio variklio prototipas. Karo ir pokario metais buvo vertinamas techninis paprastumas ir kuro ekonomija, todėl ir buvo pasirinkti būtent mažos kubatūros dvitakčiai varikliai.
Tuo metu situacija vokiškių
karinių motociklų aptarnavimo servise buvo tokia sunki, kad kai
kurie naujų motociklų kūrimo darbai buvo atliekami namuose ir
galiausiai persikėlė į Nova Paka miestelį, šalia Vokietijos
sienos. Būtent čia buvo pagaminti ir išbandyti įvairūs motociklų
prototipai.
Naudodami Vokietijos
numerius, apklijuodami motociklus SS ženklais, dažydami karinėmis
spalvomis, inžinieriai galėjo slapta išbandyti motociklus keliuose
ir galiausiai gimė JAWA 250 Perak „Šoklusis“ prototipas. Tuo
pačiu metu ir tomis pačiomis sąlygomis JAWA pagamino automobilį
JAWA Minor II.
1941 m. birželio 4 d. mirė JAWA įkūrėjas Franitšek Janeček ir visa JAWA firma atiteko jo giminei. Tokia buvo Františeko valia, nurodyta testamente.
II pasaulinio karo pabaiga JAWA gamykloje buvo labai įtempta. Iškart po išsivadavimo nuo Vokietijos okupacijos, prasidėjo pasiruošimas naujų motociklų gamybai. Visos dalys ir detalės, kurios 1939 metais buvo paslėptos įvairiuose sandėliuose, buvo ištrauktos į dienos šviesą ir 1945 m. liepą parduotuvėse pasirodė senieji prieškariniai JAWA motociklų modeliai.
1941 m. birželio 4 d. mirė JAWA įkūrėjas Franitšek Janeček ir visa JAWA firma atiteko jo giminei. Tokia buvo Františeko valia, nurodyta testamente.
II pasaulinio karo pabaiga JAWA gamykloje buvo labai įtempta. Iškart po išsivadavimo nuo Vokietijos okupacijos, prasidėjo pasiruošimas naujų motociklų gamybai. Visos dalys ir detalės, kurios 1939 metais buvo paslėptos įvairiuose sandėliuose, buvo ištrauktos į dienos šviesą ir 1945 m. liepą parduotuvėse pasirodė senieji prieškariniai JAWA motociklų modeliai.
Ir štai 1946 metais prekyboje pasirodo JAWA 250 Perak "Šoklusis", kuris, kaip jau minėjome, buvo slapta kuriamas karo metu. Motociklo patrauklus dizainas ir funkcionalumas (pvz, pavarų junginėjimas be sankabos), traukė to meto pirkėjus, o dabar ypač vilioja senosios moto technikos kolekcionierius. JAWA Perak kūrė inžinieriai J. Josif ir J. Krivka. Motociklas turėjo minkštą amortizuojančią važiuoklę, todėl ir buvo pramintas "Perak" – "Šoklusis".
1946 metais Paryžiaus
automobilių ir motociklų parodoje JAWA Perak laimėjo aukso medalį,
o 1948 m. Anglijos motociklų parodoje, nors ir buvo eksponuojama
„užkampyje“, sulaukė milžiniško susidomėjimo.
Norinčių pirkti buvo labai
daug, tačiau tuo metu tarp Čekoslovakijos ir Anglijos beveik nebuvo
jokių mainų sutarčių, todėl motociklai negalėjo būti
importuojami. Nepaisydama importo problemų, viena Londono kompanija,
kuri iš Čekoslovakijos importavo pramoninius įrenginius, nutarė
surizikuoti ir pasiskolino 20000 svarų už kuriuos atsivežė JAWA
Perak motociklų. Per pirmą mėnesį visi motociklai buvo parduoti.
Panašiais būdais JAWA įsiveržė ir į kitų 112 šalių rinkas.
To meto reklamose galime matyti, kad JAWA Perak buvo apibūdinamas
kaip paprastas, patikimas ir veržlus motociklas. Tokiu jis išliko
ir iki šiol.
Taip pat, 1948 metais JAWA
pagamino JAWA 350 Perak, turėjusį galingesnį dviejų cilindrų
dvitaktį 350 kubinių centimetrų variklį. Iki 1956 metų buvo
pagaminta apie 180 000 vnt. JAWA Perak motociklų, kol šių modelių
serija buvo nutraukta. Verta paminėti, kad JAWA Perak buvo pagrindas
triratėms rikšoms (keleivinėms ir krovininėms), kurios buvo labai
populiarios Azijos šalyse. Viena versija, gaminta Čekoslovakijoje,
buvo Velorex.
5 dešimtmečio pradžioje JAWA grįžo prie 4-takčių motociklų ir nuo 1952 iki 1958 gamino JAWA 500 OHC, kurios pagrindas buvo 250 rėmas. Maksimalus šio motociklo greitis buvo 147 km/h. Dėl tuo metu pasiekiamo gana didelio greičio, šiuos motociklus labai vertino ir naudojo Čekoslovakijos policija. Į mūsų kraštus šie keturtakčiai modeliai nebuvo eksportuojami, todėl ir yra labai retai sutinkami.
Netrukus kompanija pristatė
JAWA Pioneer 50 mopedą, dažnai vadinamą „kelmu“, dėl jo
sėdynės formos, o nuo 1958 iki 1962 metų gamino JAWETTA, dar vieną
50 ccm mopedą.
Nauja JAWA motociklų karta
po Perak, buvo Kyvačka „Siūbuotoja“. Šio motociklo gamyba
prasidėjo 1953 m. JAWA Kyvačka buvo apūpinta 250 ccm ir 350 ccm
dvitakčiais varikliais, gamyba tęsėsi iki 1974 m. Per šį
laikotarpį motociklas buvo atnaujinamas, išleidžiamos skirtingos
versijos.
(Apie šiuos JAWA modelius
bus atskiras pasakojimas).
JAWA Perak, gaminimo metai:
1946 m. - 1956 m.
Variklis – 1 cilindro,
248,8 kubinių centimetrų, dvitaktis, 9 Ag.
Arba: 2 cilindrų, 344
kubinių centimetrų, dvitaktis, 12 Ag, prie 4250 aps/min.
Variklio suspaudimo
laipsnis: 6,25:1.
Maksimalus greitis: 100
km/val.
Elektros sistema: 6 voltų,
generatoriaus galia: 45 vatai.
Motociklo ilgis: 2010 mm,
aukštis 700 mm, plotis 700 mm.
Motociklos svoris: 125 kg.
Kuro bako talpa: 13,5 litrų.
Vidutinės kuro sąnaudos:
3,5 l/100 km.
Pavarų dėžė: 4 laipsnių,
mechaninė.
Kaip minėjome, senieji JAWA
Perak modeliai savo laiku sulaukė didelio susidomėjimo, o ir dabar
yra ypatingai vertinami senosios moto technikos entuziastų.
Lietuvoje taip pat yra važiuojančių, kruopščiai restauruotų
eksponatų. Saugokime tai, ką turime, nes šie JAWA modeliai yra
mūsų visų istorijos dalis.
Atgimimas.
2019 metais Indijoje JAWA
Motorcycles pristatė rinkai naują motociklą – JAWA Perak Bobber.
Šio motociklo gamybai buvo panaudotas legendinio, 1946 metų JAWA
Perak siluetas. Žema sėdėsena, viena sėdynė, griežtas siluetas,
minimalistinis dizainas. Pirkėjai, ieškantys individualumo ir
iškirtinumo, gali rinktis šį Bobber stiliaus motociklą. Kol kas
šis modelis yra skirtas tik Indijos rinkai, apie prekybą Europoje
kol kas žinių nėra.
Taigi, apie naująjį JAWA
Perak Bobber:
Variklis – itališkas
Minarelli, 1 cilindro, keturtaktis, aušinamas skysčiu, DOHC.
Variklio maksimali galia: 30
Ag, 31 Nm.
Cilindro skersmuo – 81 mm,
stūmoklio eiga – 65 mm.
Variklio suspaudimo
laipsnis: 11:01.
Pavarų dėžė –
"Constant Mesh", nuoseklaus jungimo, 6 laipsnių.
Priekinė padanga:
100/90-18.
Galinė padanga: 140/70-17.
Priekinė pakaba:
teleskopinė hidraulinė šakė.
Galinė pakaba: "mono
shock" amortizatorius.
Priekiniai ir galiniai
stabdžiai diskiniai, su ABS.
Sėdynės aukštis – 750
mm.
Ratų bazė – 1485 mm.
Motociklo masė – 179 kg.
Kuro bako talpa – 14
litrų.
Kaina Indijoje – nuo 3000
eurų.
Daugiau techninių duomenų
nėra pateikiama.
Video apie senąjį (senelį)
JAWA Perak:
Video apie naująjį (anūką)
JAWA Perak Bobber:
Kaip matome, tai yra
skirtingi motociklai, kilę iš skirtingų laikmečių, bet savyje
vienijantys veržlumo ir nepriklausomybės dvasią.
Kuris Jums labiau patinka?
Legendinis, jau istorija
tapęs JAWA Perak, ar naujasis JAWA Perak Bobber?
Sveiki visi, mano vardas Jonas Vaiškūnas. Aš šiandien labai džiaugiuosi, nes šiandien gavau 150 000 eurų paskolą
AtsakytiPanaikintigalite susisiekti su paskolų bendrove el. paštu: theodorejamesonfinance@gmail.com
Pasakyk jiems, kad tave nukreipė Jonas Vaiškūnas
fainai tie motociklai, gerai, kad internetinėje parduotuvėje gali visus priedus susipirkti, nereikia ieškoti, važinėti bala žino kur
AtsakytiPanaikinti